Dumuzin ja Inannan avioliitto sumerilainen reliefi kuva wikimedia |
Akkadin kielessä nimi saa muodon Tammuz ja hahmo tunnettiin kautta Mesopotamian, Syyriassa ja myös Israelin ja Juudan valtakunnissa. Profeetta Hesekiel on ainoa, joka mainitsee Tammuzin nimeltä, kirjoittaessaan, miten Jumala on vihastunut aivan Jerusalemin temppelin porteilla harjoitetusta pakanallisesta kultista
Hän vei minut Herran temppelin pohjoiselle portille. Siellä oli naisia istumassa, ja minä näin: he itkivät Tammus-jumalaa. Hän sanoi: "Ihminen, näetkö? Eikä tässä kaikki. Vielä iljettävämpää olet näkevä.".
Hes 8:14
Kristuksen esikuva?
Dumuzid tekstien löytyminen ja julkaisu 1900-luvun alussa oli Vanhan testamentin tutkimuksessa pan-babylonismin kulta-aikaa. Mutta kertomus jumaluudesta joka kuolee ja herää uudelleen eloon herätti suurta kiinnostusta mahdollisena pääsiäiskertomuksen esikuvana.
On huomattava tässä, että otsikon ilmausta Uusi Aadam ei esiinny laisinkaan Raamatussa. Aadam mainitaan nimeltä Paavalin kirjeissä, mutta aina viitaten "vanhaan Aatuun", johon hän viittaa "ensimmäinen ihminen" ja toisena poolina on "uusi ihminen", ei "uusi ...
............
.........
....
Aadamin etsinnästä kertova savitaulu on särkynyt ja päättyy tähän, joten lopetan tähän myös tämän blogin kirjoittamisen.
Kiitos Jumalalle Nippurin savitauluihin kivettyneistä sumerilaisista ajatuksista, ihmiskunnan varhaisen historian todellisesta Lagerstätten! Kiitos Hyvälle Paimenelle, joka olit läsnä jo Sumerissa ja joka tulit lihaan, kun aika oli täyttynyt! Kiitos Pyhälle Hengelle, joka johdatat meidät totuuteen ja muistutat meitä kaikesta, mitä Herra on sanonut! Aamen |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti