Väitätkö sinä ihan tosissasi tohtorinhattu päässäsi, että Jahvisti on tuntenut sumerilaista henkistä perintöä ja käyttänyt sitä hyväkseen ja että meidän kristittyjen pitää siksi tutkia Sumeria?
Väitän.
Väitätkö sinä ihan tosissasi tohtorinhattu päässäsi, että on olemassa historiallinen Eedenin puutarha, jota pitää etsiä Sumerista länteen?
Väitän.
Väitätkö sinä ihan tosissasi tohtorin hattu päässäsi ja liperit kaulassa, että seurakunta on laiminlyönyt Jumalan lahjan Kristuksessa, Sumerin löytymisen tieteellisellä ajalla, ja aiheuttanut näin laiskuudellaan, lukkiutuneilla asenteillaan ja totuuden pelollaan suurta vahinkoa Kristuksen kirkolle?
Väitän.
Väitätkö sinä ihan tosissasi liperit kaulassa, että on olemassa hengellinen Paratiisi, jossa apostoli Paavali kävi tietämättä varmuudella, oliko ruumiissaan vai ei?
Väitän.
Väitätkö sinä ihan tosissasi liperit kaulassa, että Luukkaan evankeliumin mukaan Jeesus kutsui vierellään ristillä roikkuvan ryövärin "vielä tänä päivänä" Paratiisiin.
Väitän.
onpa ukkelilla otsaa väittää ... kysytäänpä kerran vielä
Väitätkö sinä ihan tosissasi tohtorin hattu päässäsi ja liperit kaulassa, että Eedenin puutarha ja hengellinen Paratiisi ovat sama asia?
En tiedä, mitä Raamatun kertomusten mukaan Eedenin puutarhalle tapahtui vedenpaisumuksessa.
Siis aika hurjia väitteitä, suoraan sanoen, vaikka minullakin on kyseinen hattu (periaatteessa) ja liperit (käytännössä). Matka alkaa tuntua entistä kiinnostavammalta, vaikka välillä miettii, pitäisköhän kuitenkin ostaa paluulippu lentävään mattoon ja mennä mieluummin Bagdadin basaariin kahville kuin etsimään Nippurista Eedeniä.
VastaaPoistaKyllä minä uskon, että hyvä Jumala antoi sinulle tohtorin hatun voidaksesi esteettä Raamattua opettaa kautta maailman, kuten teetkin. Ja liperit vaativat tiettyä rehellisyyttä tosiasioiden kanssa, vaikka se tekisi meidän tutuille asenteillemme kipeää.
PoistaItse asiassa tilanteesi siellä on jossain suhteessa samanlainen kuin porukallamme Nippurissa - kun astut ovesta ulos, kuulet sanskriittia ja ties mitä outoa kieltä, ihmiset pukeutuvat erilailla, hindulaisten tuhansien jumalten temppeleitä ja pyhäkköjä on matkasi varrella, Buddhan kuvia, kuten olet kertonut.
Sumerilainen polyteismi on samoilla juurilla kuin hindulaisuus ja Intia on voinut ammentaa Persian kautta Mesopotamian säveliä ilman sitä Jahvistin filtteriä, joka tekee läntisestä vaikutuksesta ja Raamatusta niin erilaisen mutta ei täysin erilaista.
Olet siellä Jumalan Sanan palveluksessa tänään, ja iloitsemme, että autat meitä myös täällä, kun koetamme tutustua Jumalan Sanan syviin ja ihmeellisiin juuriin ihmiskunnan ensimmäisen kirjoituskulttuurin keskellä!
Antiteesi: Historiallinen Eden ei ole ajassa ja paikassa yksikäsitteinen.
VastaaPoistaEn ole eksegetiikan, lingvistiikan, arkeologian, antropologian tai historian tohtori, en muu alan ammattilainen, enkä edes harrastaja, mutta sen verran kiinnostunut, että esitän vastaväitteeni ja vaihtoehtohypoteesini ilman perusteellista argumentaatiota:
Ikivanhan myytin säilyminen ei perustu sen tekniseen tarkkuuteen historiallisten yksityiskohtien todenmukaisuudessa, vaan ihmisen perustarpeeseen tuntea alkuperänsä, jotta pystyisi antamaan nykyisyydelle ja tulevaisuudelle suunnan ja merkityksen. Kirjan kansoille Gen2 viestittää, että Jumala loi ihmisen, miehen ja naisen, yhteyteensä.
Minulle h i s t o r i a l l i n e n Eden voi - nähtävissä olevien todisteiden nojalla - viitata niin Keski-Afrikan sademetsään 15 MY sitten, kuin sumerilaisen kulttuurin keskellä sijainneeseen temppelipuutarhaan. Leimuava miekka voi viitata niin Itä-Afrikan hautavajoamaan kuin Persianlahden pohjukassa palaneeseen maakaasuun. Näin siis, kun ekstrapoloimme ulos tekstistä nykyisen maailmankuvamme lentävällä matolla.
Oman näkemykseni mukaan Gen 2-3 kertoo ihmiskunnan historiasta moniselitteisenäkin. Ja erityisesti kristitylle se kertoo, että Jumala on historian Jumala, joka on luonut omasta rajallisuudestaan tietoisen moraalisen olennon suhteeseen itseensä.
Siis Jahvistilla on ollut hyvin todennäköisesti lähteenään oma sumerilainen perintönsä ja Edenin puutarhalla voi käsitteenä olla juurensa Sumerissa. Tämä on OK.
Mutta Mikko, miten perustelet sen, että kyseessä olisi yksi tiettynä aikana olemassa ollut paikka? Entä Adam ja Eeva? Jos heidät nimenomaan yhdistetään tähän hypoteettiseen historialliseen Edeniin, niin, millä luotettavuudella tätä perustellaan sumerilaisilla teksteillä, joissa kuitenkin pääosaa näyttelevät jumalat?
Tartut erittäin olennaiseen asiaan, ja juuri tämän käsittely on tämän blogin tarkoitus. Koetan tuoda, ja tuokaa muutkin, halkoja tähän uuniin, niin että saamme taottua vahvoja argumentteja.
PoistaKaksi näkökulmaa:
1- Dilmun on sumerilaisille sekä paikka (jonka mahdollinen sijainti Libanonissa on kiehtova ajatus) että myyttinen paikka (jossa Ziusudar saa elää ikuisesti)
Olen näkevinäni samanlaista kahtiajakoisuutta, Eedenin puutarha on Sinearin tasangosta itään ja siellä kasvaa viikunoita, myyttinen Eedenin puutarha elää roomalaisajalla Uuden testamentin paratiisina ja apostoli Paavalin teologian kulmakivenä.
2- Toisin kuin monet ajattelevat, vanhan maailman ihmiset eivät keksineet myyttejä tyhjästä pelkkänä mielikuvituksen aivovoimisteluna. Niiden taustalta löytyy nykyajankin ihmisen kannalta järkeviä selityksiä, ajassa ja paikassa oleva ydin. (Kokonaan toinen laji myyttejä on hurmokselliset aivojen tuotteet, joita shamanismissa löydämme, ja joissa aivot tuottavat LSD tyyppisiä kuvia)
Kyklooppi on hyvä esimerkki, hurja yksisilmäinen jättiläinen Odysseuksen seikkailuissa. Ehkä vain mielikuvituksen tulos. Mutta kun Kreetalta löydettiin ensimmäisen pleistoseenisen ajalla eläneen "mini-norsun" pääkallo, heräsi ajatus, että tällainen suurikokoinen pääkallo, jonka keskellä on iso "silmäkuoppa" saattaisi olla kyklooppi-perinteen taustalla. (kuoppa keskellä naamaa on norsun kärsän kiinnityskohta)
Ensin ihmiskunta oppi tietämään, että Vanhan testamentin ihmeellisillä alkukertomuksilla todella on taustansa Mesopotamiassa, sitten on viime aikoina saatu tietää, että todella oli "aika, jolloin maata ei vielä oltu ryhdytty viljelemään" ja että vanhimmat löydöt ovat Sumerista länteen.
Olisi kiva tietää kaikki, kuten niin monet uskovat tietävät, eikä tarvitse kaikenmaailman summereita kaivella. Vielä kivampi on saada olla opetuslapsi, etsimässä vastauksia todellisiin kysymyksiin totuudellisesti ja Pyhän Hengen antamaa viisautta ja valoa rukoillen!
Minulle nämä ovat sitä, mistä Kolossalaiskirje sanoo, että Kristuksessa ovat kaikki viisauden tiedon aarteet kätkettyinä.
Kätkettyinä, mutta niitä on tosi jännä etsiä!
Toivon, että he rakkauden yhteen liittäminä saisivat rohkeutta ja saavuttaisivat rikkaimman ja syvimmän tiedon: tulisivat tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen, jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
Kol 2:2-3