keskiviikko 2. lokakuuta 2013

Saria Sirjon! - kotimaan kaikuja

Hermonin vuori on 2,814 metriä korkea
kuva wikimedia
Abram ja Sarai matkustivat Harranista Kanaanin maahan. Matkakuvaus Raamatussa on sangen ytimekäs ja lyhyt, mutta voimme olettaa että yli tuhannen kilometrin reissulla sattui ja tapahtui.
Abram otti mukaan vaimonsa Sarain ja veljenpoikansa Lootin sekä perheiden koko omaisuuden, myös Harranissa hankitut orjat. Sitten he lähtivät kulkemaan kohti Kanaaninmaata ja saapuivat sinne.
1 Ms 12:5
"Sitten he lähtivät kulkemaan kohti Kanaaninmaata ja saapuivat sinne."

Minkähän arvosanan äidinkielen opettaja antaisi alaluokkalaiselle Tuijalle tuosta kuvauksesta?


Meren tie
Via Maris
kartta wikimedia

Abramin seuraama maareitti Mesopotamian ja Kanaanin maan välillä on osa tärkeää tietä, jota roomalaiset kutsuivat nimellä Via Maris,  Meren Tie.  Tämä on ikivanha kulkutie, joka ainoana maareittinä yhdistää Euraasian ja Afrikan Siinain autiomaan ylityksen kautta. Välimeren rantaseuduilta itään näet alkaa tappava syyrialais-arabialainen autiomaa, jossa ei edes beduiini viihdy eikä kulkija löydä vettä kameleilleen. 


Jumalan puutarha

Setrin varjossa
Jardin des plantes, Toulouse, Ranska
kuva wikimedia

Sumerilaiset olivat tietoisia Utu-jumalan suunnassa (aurinko nousee lännestä) olevista seuduista ja siellä Libanonin vuorista ja solista ja Syyro-Palestiinan korkeimmasta vuoresta Hermonista. 

Etsiessään Dilmunia ja kuolemattomuutta, Gilgamesh kulki samaa reittiä kuin Abram hieman myöhemmin.

Eepos sisältää viittauksen Setri-metsään, sen takana olevaan tunneliin tai solaan ja Mashu vuoriin, Libanon ja anti-Libanon. 

Setri on Libanonin kansallispuu yhä tänään, egyptiläisten rakennuksiinsa ja laivoihinsa himoama ja kuningas Salomon suuresti arvostama. 

Setri on Jumalan puu ja Libanon on Jumalan puutarha.

[F. Stolz, Die Bäume des Gottesgartens auf den Libanon. Zeitschrift für die Alttestamentliche Wissenschaft 84 (1972): 141-156.]


Saria - Sirjon
Gilgamesh eepos sisältää lyhyen lauseen: Saria ja Libanon vapisevat setrien kaatamisesta.

Saria on sumerilaisten käyttämä nimi Hermon-vuoresta.  Raamatun hepreassa tämä vanha nimi esiintyy muodossa Sirjon, paljon yleisempi nimitys on Har Hermon.
Foinikialaiset käyttävät Hermonista nimeä Sirjon, amorilaiset taas nimeä Senir.
5 Ms 3:9 

Kodin kaikuja!
MOT

että mikä oli todistettava?

No se, että Sumeri on Raamatun maailmaa ja on meidän kristittyjen henkistä ja hengellistä perintöä. Itse kuuluisa Gilgamesh on kulkenut samoja reittejä, joita Abram ja Sarai sitten myös vaelsivat kantaen kaiken omansa mukanaan!


Hermon, kirkastusvuori?

Jeesuksen kirkastuminen
taiteilijan näkemys
kuva Catholic Parishes

Niin, se Jumalan Sana, joka on läsnä jo ennen Raamatun kirjoittamista.

Professori Aapeli Saarisalo oli vakaasti sitä mieltä, että Jeesus oli opetuslastensa kanssa Filippuksen Kesareassa, joka on Hermon vuoren juurella Jordanin alkulähteillä, ja että Hermon on kirkastusvuori.

Vaikka kirkollinen traditio pitää Taborin vuorta kirkastusvuorena, ikiaikojen Hermon, Sirion on kyllä melkoinen vaihtoehto.

Joku varmaan Aapelia huonokuntoisempi suomalainen professori tosin totesi kuivasti, että Saarisalo tekee Jeeuksesta vuorikiipeilijän.

Vaan ei Jeesuksen ja lähimpien seuraajiensa huipulle asti tarvinnut kiivetä - vaan kuka tietää, vaikka olisivat kiivenneet.


Kristuksen kirkastuminen
Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen. Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkeiksi kuin valo.

Samassa heille ilmestyivät Mooses ja Elia, jotka keskustelivat Jeesuksen kanssa. Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: "Herra, on hyvä, että me olemme täällä. Jos tahdot, teen tänne kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle."

Pietarin vielä puhuessa loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!" Kun opetuslapset kuulivat äänen, he heittäytyivät maahan kasvoilleen suuren pelon vallassa. Mutta Jeesus tuli heidän luokseen, kosketti heitä ja sanoi: "Nouskaa, älkää pelätkö." Ja kun he nostivat katseensa, he eivät nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.
Mt 17:1-8



2 kommenttia:

  1. Hiukan päätä huimaa tämä sumerilaisen maailman ja Raamatun yhdisteleminen, mutta näiden faktatietojen opiskelu tuntuu samalla hyvin virkistävältä, ihan kuin aivoja tuulettais. En toistaiseksi löydä punaista lankaa näiden väliltä, vaikka toisaalta pieniä langanpäitä on aika paljon. Se linja tuntuu kuitenkin vakuuttavalta, että Raamatun luomiskertomus linkittyy mieluummin sumerilaiseen Kaksoisvirranmaan maailmaan kuin johonkin myöhäiseen rautakauden selityksiin.

    Via mariksesta puheen ollen, kaikki muinaisen maailman kulkureitit idän silkkitiestä Aiegeian meren ja Aantolian suunnan reitteihin todellakin leikkasivat toisensa sillä pienellä rantakaistaleella, jota Israeliksi ja Palestiinaksi kutsutaan. Miksi Jumala siis valitsi Abrahamin uudeksi kotimaaksi juuri tuon mitättömän maapläntin, joka oli aika kaukana kahdesta suuresta kulttuurialueesta, Mesopotamiasta ja faraoiden Egyptistä? Siksi että se ei ollut itsessään mitään, mutta kaikkien piti kulkea sen kautta.

    VastaaPoista
  2. Kiitos rohkaisusta, Eero ja ymmärrän hyvin " En toistaiseksi löydä punaista lankaa näiden väliltä, vaikka toisaalta pieniä langanpäitä on aika paljon."

    Etsimme Aadamia ja sitä varten tämä alkuvaiheen suunta on kertomuksen kotimaahan, kulttuuriin ja uskontoon. Suuret puitteet ovat aivan liian mahtavat pienessä blogissa selvitettäviksi, joten keskityn osaltani vain tiettyihin asioihin... pieniin langanpäihin ... mutta tavoitteena on kaikessa Raamatun ilmoitukseen paneutuminen.

    Uskovien parissa olen kohdannut niin täydellisen torjunnan - ja ateistien parissa niin täydellistä Raamatun alkukertomusten pilkkaa - että tässä tarvitaan kunnon tussarit ja itse Taivaan Isän apua niiden lataamiseen, suuntaamiseen ja ampumiseen.

    VastaaPoista