sunnuntai 29. syyskuuta 2013

Dilmun Gilgamesh eepoksessa

Dilmunin kuvernöörin kirje Nippurin kuvernöörille noin 1350 eKr
Nippurin temppelin arkistot no. 88
kuva wikimedia 
Opiskelumme kohteena olevassa Ninhursag ja Enki myytissä mainittu paratiisimainen Dilmun tunnetaan monista eri lähteistä, kuten kuvan kirjeenvaihto Dilmunin kuvernööri Ilī-ippašran ja Nippurin kuvernööri Enlil-kidinnin välillä. Dilmun mainitaan sopimuksissa, kaupan yhteydessä ja muissa savitauluissa, mutta sen sijainti on edelleen epävarma.

Ensimmäinen tunnettu maininta Dilmunista on löydetty Inanna jumalattaren temppelistä Urukin kaupungista ja ajoitettu Ur III dynastian aikaan kolmannen vuosituhannen lopulle ennen Kristuksen syntymää.

Emme ole "vieraalla maalla kaukana" sillä Uruk on Raamatussamme mainittu Erek, joka kuuluu kansojen sukutaulussa "sen kuuluisan metsästäjän, Nimrodin" kaupunkeihin
Kusille syntyi myös Nimrod, josta tuli ensimmäinen mahtava hallitsija maan päällä. Hän oli suuri metsästäjä Jumalan armosta. Siksi onkin tapana sanoa: "On kuin Nimrod, suuri metsästäjä Jumalan armosta." Hän hallitsi aluksi Babylonia, Erekiä, Akkadia ja Kalnea Sinearin maassa. Sieltä hän siirtyi Assyriaan ja rakensi Niniven, Rehobot-Irin, Kalahin ja Resenin suuren kaupungin Niniven ja Kalahin välille.
 1 Ms 10:8-12
Yleisesti ajatellaan, että Dilmun on käsittänyt maantieteellisesti Persian lahden rantamia a saaria, Bahrainin, Fallakan ja Kuwaitin.


Mashu vuoret ja seetrimetsä
Gilgamesh matkustaa Dilmuniin etsiessään kuolemattomuutta.

On ajateltu, että Dilmunin salaisuus olisivat Bahrainin helmet. Tuo simpukan sisällä oleva ihmeellisen valkoinen helmi olisi kuolemattomuuden lääke. Todella upea teoria, Bahrainin helmenkalastajat!

Mutta matkallaan Dilmuniin Gilgamesh kulkee valtavan seetrimetsän halki ja sitten Mashu vuoren "tunneliin".

Varhaisemmat sumerilaiset versiot Gilgamesh eepoksesta puhuvatkin Seetri vuoresta metsän takana. Vuori sijaitsee Utu jumalan taholla. Utu on sumerilaisten auringonjumala, joten kyse olisi lännestä. Bahrain sijaitsee Eufrtain ja Tigriksen tasangosta itään.

Libanon on kuuluisa Raamatunkin ylistämistä seetreistään ja sellainen liehuu valtion lipussakin tänään. Salomo kerrassaan päällysti Jerusalemin temppelin sisätilat seetrillä ystävänsä Libanonin kuningas Hiiramin avustuksella:
Setripuu oli temppelin sisällä kauttaaltaan koristeltu kurpitsanlehtiä ja kukkia esittävin leikkauksin. Kaikki oli setriä, kiveä ei näkynyt.
1 Kun 6:18

Pohdintaa
Aaron Shaffer confirmed the reading of the mountain in Sumerian as "Kur Lib-na-nu" through collation of different sources of the Gilgamesh myth. Jeffrey H. Tigay also suggests that in the earlier Akkadian version it is "explicitly located in the north west, in or near Lebanon".

One theory is that the only location suitable for being called a "cedar land" was the great forest covering Lebanon and western parts of Syria and, in consequence, "Mashu" is the whole of the parallel Lebanon and Anti-Lebanon ranges, with the narrow gap between these mountains constituting the tunnel.

The word "Mashu" itself may translate as "two mountains", from the Babylonian for twins. The "twins", in Semitic mythology, were also often seen as two mountains, one at the eastern edge of the world (in the lower Zagros), the other at the western edge of the world (in the Taurus), and one of these seem to have had an Iranian location.

Mashu, today, is a village in the Elburz mountains of Iran.

Siduri, the Alewife, lived on the shore, associated with "the Waters of Death" that Gilgamesh had to cross to reach Utnapishtim, the far-away.
wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti