lauantai 28. syyskuuta 2013

Uskovan kristityn vastalause

Uskova kristitty voisi reagoida jotenkin näin:

"Tämä on suorastaan jumalanpilkkaa väittää, että paratiisikertomuksen juuret olisivat pakanuudessa. Tällaista kauheaa jälkeä siitä seuraa, kun annetaan tämän maailman viisaudelle ja järjelle valta, eikä ymmärretä Raamatun hengellisistä totuuksista yhtään mitään."

"Raamattu varottaa eksytyksistä, ja tällaiset kirjoitukset ovat juuri eksytystä syvyydestä, jonka tarkoituksena on saada Jumalan lapset epäuskon ja epätoivon tielle."

"Sumerilaisilla ei ole mitään tekemistä Jumalan ilmoituksen kanssa. Pyhä Henki on inspiroinut Raamatun kirjoittaneita ihmisiä ja Jumalan Sana on siksi kokonansa totuus."

"Kiistääkö Louhivuori, että Aadam ja Eeva ovat historiallisia henkilöitä? Silloinhan kaatuu koko uskomme, jos syntiinlankeamus ei ole oikeasti tapahtunut kuten Raamattu kertoo."

"Jeesus ja apostolit uskoivat, että Paratiisi on ja meille kelpaa heidän uskonsa, emme tarvitse tällaisia hursageja ja pursageja sekottamaan kirkasta puhdasta uskoa."

Mitä heille vastaisin?

Kun asenne ja lähtökohdat ovat vahvassa uskossa Raamatun luotettavuuteen ja Pyhän Hengen inspiraatioon, ehkä Raamatun täydellisyyteen ja virheettömyyteen, tällaista turvallista hengellistä kotia uhkaava saa kuulla tylysti "whatever you say may and will be used against you"

Voisin tietysti yrittää viitata siihen, mitä on ja kutsua tutustumaan asiaan lähemmin.

Mutta oletan että yhdeksän filmitähteä kymmenestä sanoisi kiitos ei!


9 kommenttia:

  1. Et turhaan varoittanut, Mikko, tähän ketjuun mukaan lähtemisestä. Kyllä sinulla on jonkinlainen todistuksen taakka osoittaessasi kyseisen sumerilaisen tekstin Genesiksen taustamateriaaliksi. Aika niukasti siinä näkyi samankaltaisuutta Genesiksen kanssa.

    Periaatteessa hyväksyn kyllä periaatteen, että Vanha testamentti ei ole syntynyt tyhjiössä ja että sen teksteille löytyy rinnakkaismateriaalia muista vanhoista teksteistä. Selvimpiä osoituksia tästä on tuo mainitsemasi Gilgames eepoksen XI taulu ja Raamatun vedenpaisumuskertomus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkoitus on syventyä aiheeseen - kuten alussa sanoin, heitän ensin raakatekstit lukijoiden silmille toivomuksena, että kukin tutustuisi aineistoon, argumentteihin ja keskustelu etenisi.

      Vaan voi olla, ettei lähtijöitä tämmöiseen ole kovin montaa, se vaatii tiettyä rohkeutta etten sanoisi hurjapäisyyttä.

      Toisin kuin arvelet, yhtäläisyydet kertomusten välillä ovat monet ja syvälliset ja täysin kiistämättömät.

      Poista
    2. Genesiksen ja Gilgameksen yhteydessä ei minusta ole mitään ongelmaa. Raamatun kirjain on esim. sapattikysymyksessä ollut aikaan ja paikkaan sidottua. Luomiskertomus on ollut sitä selvästi myös. Akkomodaatio-opin, jota mm. Galileo Galilei edusti, Pyhä Henki on laskeutunut meidän ihmisten tasolle. Martti Luther taisi myös kirjoittaa Sidotussa ratkaisuvallassa Jumalan salatusta tahdosta, joka jää meille ihmisille loppuun asti salatuksi. Hänestä kaikki Jumalan teot ovat sangen hyviä, vaikka niihin kuuluisi Sodoman tuho ja Egyptin vitaukset. Mooseksen kirjat ovat Jumalan sanaa verhottuna Mooseksen sanoihin.

      Poista
  2. Olen monella keskustelufoorumilla toistanut kanssakeskustelijoiden kyllästymiseen saakka omaa lähestymistapaani Raamatun rationaaliseen ymmärtämiseen:
    Sana tuli lihaksi.
    Ei siis lihasta (kuten liberaaliteologia tulkitsee)
    Ei myöskään lihalle (kuten esim. muslimit ja monet konservatiivi kristitytkin ajattelevat).
    Tässä ihan maallikon vapaudella tulkitsen 'Sanan' tarkoittavan, paitsi Kristusta, niin koko Jumalan erityistä ilmoitusta.
    Koen tämän tulkintatavan "raamatulliseksi". Se ei ainoastaan salli Raamatulle kulttuurihistoriallista syntyprosessia - se edellyttää sitä. Se ei ainoastaan salli Raamatun sisältävän inhimillisen tiedon tasolla virheitä ja ristiriitaisuuksia - se edellyttää niitä. Ja silti Raamattu on kokonaan totta, pyhä ja Pyhän Hengen inspiroima.
    Tämän vuoksi kristittynä minulla ei ole mitään syytä tyrmätä Mikon hypoteesia, jossa Jahvisti on kirjoittanut Genesis 2:n oman sukunsa (laajasti tulkittuna) suullisten ja kirjallisten lähteiden pohjalta. Mutta en tyrmäisi sitäkään, jos sumerilainen kertomusperinne olisi siirtynyt hebrealaisille vasta Jahvistin aikana.
    Tutkija-minä vaatii epäilemään molempia hypoteeseja, Onko tässä kyseessä tekstien periytyvyys (yksi evoluutiopuu) vai lainaus (horisontaalinen transitio) vai pelkkä sattuma?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oma kommenttini on tuolla 'Disputaatio alkakoon' artikkelin alla.

      Mitä muuten Jussi tarkoitat tuolla, että sana ei tullut 'lihalle' - olen vissiin vähän hitaalla

      Poista
    2. Klassinen kristologia torjuu seka adoptionismin että doketismin. Liberaaliteologian kristologia saattaa olla sukua adoptionismille. Ehkä konservatiivit eivät kuitenkaan ole langenneet doketismiin taikka monofysitismiin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Adoptionismi, http://fi.wikipedia.org/wiki/Doketismi, http://fi.wikipedia.org/wiki/Monofysitismi, http://fi.wikipedia.org/wiki/Ebionitismi.

      Poista
  3. Tarkoitan seuraavaa:

    "Sana tuli lihasta": Ajatellaan, että Raamattu on pelkästään inhimillinen ja kertoo ihmisten jumalakäsityksistä.

    "Sana tuli lihalle": Ajatellaan, että Raamattu on pelkästään Jumalan ihmisille "pakettina" antama ilmoitus. Ihmisen osa on ollut ainoastaan toimia Pyhän Hengen inspiroimana mekaanisena kirjurina.

    "Sana tuli lihaksi": Jumalan Sana otti orjan muodon ja tuli ihmisen historiaan ja kulttuuriin sen osaksi, kuitenkin luonnoltaan sekoittumatta. Suolaksi.Leiväksi.Eläväksi vedeksi.
    Toki ymmärrän, että Fil. 2:5-8 kohta puhuu Kristuksesta ja laajennan hyvin omavaltaisesti tämän koskemaan koko ilmoitusta. Puolustuksekseni viittaan mm. Joh. 1:1-5 ja Luuk. 7:1-10./Matt.8:5-13

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä Jussin "lihasta, lihalle vai lihaksi" on mainio jäsentämään eriliaisia Raamattuhermeneutiikkoja.

      Kiitos tästä.

      Poista
    2. Nyt kun ymmärrän, niin tosiaan hyvä ja iskevä kiteytys!

      Poista