perjantai 27. syyskuuta 2013

Paratiisikertomus on

Ihminen, naisesta syntynyt, elää vähän aikaa ja on täynnä levottomuutta. Kuin kukka hän avautuu ja kuihtuu, on kohta poissa, kuin varjo. 
Job 14:1-2

Mutta hetken ihminen on.

Paratiisikertomus on.

Tämä on suorastaan "tieteellinen tosiasia" - juutalaisten pyhien kirjoitusten, Tooran, alussa on kertomus Eedenin puutarhasta.

Jos epäilet, avaa Raamattusi ja lue sieltä Ensimmäisen Mooseksenkirjan luvut 2 - 4. Pitäisi löytyä.

Tässä blogissa pyrin konkretiaan - kirjoittamaan siitä, mitä on.

Löydät verkosta ja kirjastoista paljon enemmän kirjoituksia, joissa pohditaan, mitä Paratiisikertomus on merkinnyt ja merkitsee, miten sitä on tulkittu ja tulkitaan, mikä on sen opillinen merkitys apostoli Paavalille tai miten kävisi, jos osoittautuisi, ettei Aadam olekaan historiallinen henkilö?

Kaikki tämä on hyvää ja tarpeellista, vaikka vehnän joukossa toki on akanoitakin ja pettuleipää, sian sonnasta puhumattakaan.

Totuus on iso asia ja yksi lähestymistapa on se, mitä tässä koetan tuoda esille - Paratiisikertomus on.

Annetaan sen itse olla keskellämme, Jumalan Sanan runsaana asua keskellämme, ja kuunnellaan tarkkaavaisesti, mitä siihen on kirjoitettu.

On muitakin asioita, jotka liittyvät kertomukseen Aadamista ja Eevasta.

Näitä koetan täällä esitellä ja tuoda mukaan vapaasti keskusteltavaksi, pohdittavaksi ja tulkittavaksi.

Mutta perustava asia on, että esiin tuodut dokumentit ja arkeologiset ja muut seikat ovat olemassa. Ne ovat.

...
BTW Tämä on myös Israelin Jumalan heprealainen nimi "Minä olen"

Huomaa, että tämä ei ole neutraali "Jumala on olemassa" vaan sangen persoonallinen "Minä olen" - sitä ei kukaan muu, kuin Jumala pysty sanomaan.

Descartes paneutui asiaan, ja huokasi lopulta "epäilen, siis olen".

Epäilemättä Paratiisikertomus on.

Mutta siihen liittyy sangen paljon sellaista, joka saa ihmiset epäilemään!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti