maanantai 7. lokakuuta 2013

[HT] Missä Aadam? ADAPA

Kiilakirjoituksen kehitystä
Leipä ninda viidennellä rivillä
kuva Oldest writing

Enki ja Ninhursag-hypoteesissasi Dilmun-osuus on sillä tavalla vakuuttava, että tosiaan Raamatun paratiisikertomusta kirjoittanut henkilö on hyvinkin saattanut tuntea tämän kertomuksen. Nimenomaan tuo yhtäläisyys, miten Dilmun ja Eeden saivat vetensä. Ja kyllä kylkiluujutussakin lienee jotain.

Mutta Enki ja Ninhursag kertomuksesta puuttuu Aadam. Eriduun liittyvissä kertomuksista sensijaan paremmin Aadamia muistuttava henkilö löytyy.

Otetaan ensin Adapa-legenda. Tässä pätkä

In those days, in those years, the sage, the man of Eridu,
Ea, made him like a (riddi) among men;
A sage, whose command no one could oppose;
The mighty one, the Atra-hasis of the Anunaki, is he;
Blameless, clean of hands, anointer, observer of laws.
With the bakers, he does the baking;
With the bakers of Eridu, he does the baking.

Adapa, joka oli erityisen täydelliseksi ja viisaaksi luotu ihminen, menettää mahdollisuuden iankaikkiseen elämään jonkun 'jumalan' juonittelun takia - tämä osuus ei kyllä kovin paljon Raamattua muistuta. Eikä hän ollut ensimmäinen ihminen. Mutta mielenkiintoista on nimen samankaltaisuus ja se, että Adapa oli leipuri - kuten tuosta lainatusta pätkästä näkyy. Ja hän asui siis Eridussa. Aadamista sanotaan lankeemuksen jälkeen: 'Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen...' Voiko olla sattuma, että molempiin henkilöihin liitetään 'leipä' näin läheisesti?

Eridussahan oli arkeologien mukaan myös kastelukanavia ym., joiden yhteyttä paratiisikertomuksen 'kastelujärjestelmään' on mietitty.

Adapa-kertomus on löydetty Assubanipalin (668 - 626 eKr) kirjastosta Ninivestä mutta myös Egyptistä (!) Amenhofis III:n ja IV:n arkistoista neljänneltätoista vuosisadalta eKr.

Sitten löytyy muutakin Eriduun liittyvää, joka tuo mieleen Aadamin, tämä liittyy sinun kuningasluetteloosi:

When the kingship was lowered from heaven
the kingship was in Eridu.
In Eridu Alulim became king..

Eka kuningas oli siis Alulim, Eridussa. Tämä panee ajattelemaan, onko Aadam - Nooa luettelolla joku yhteys tuohon ensimmäisten sumerilaisten kuninkaiden listaan. Onko Alulim =Aadam? Oliko Aadam sittenkin historiallinen henkilö? Onko Eeden = Eridu?

Tuon nämä löytämäni jutut nyt keskusteluun mukaan, koska en ole vakuuttunut, että 'Jahvisti' tms. on pelkästään yhtä lähdettä käyttämällä (Enki ja Ninhursag) kirjoittanut paratiisikertomuksen. Eikö olisi luontevampaa ajatella, että hän on joku, joka on tuntenut laajasti tuon ajan kunigasluetteloita, historiaa ja myyttejä. Näistä tiedoista ja myyteistä on sitten tullut aineksia kertomukseen, joka on kuitenkin ainutlaatuinen ja jonka ytimessä on ihmisen ja Jumalan suhde sekä synnin tuleminen ihmiskuntaan. Noissa muissa kertomuksissa kyllä saatetaan puhua iankaikkisen elämän menettämisestä, mutta en ainakaan ole yhtään vielä nähnyt, joka puhuu yhtä osuvasti ja keskeisesti synnistä. Sumerilaisten kertomusten 'jumalat' kun ovat itsekin melko syntisen tuntuista porukkaa...

Siis lisää mausteita soppaan. Mutta jännittävä on seikkailumme Sumerissa. Voisit kyllä ansaita 'leipäsi' myös seikkailu- ja mielikuvitusromaanien kirjoittajana (otsasi hiessä tietysti :-)

1 kommentti:

  1. Tärkeä keskustelunaihe tässä blogissa on mitä sumerilaisille merkitsevät meille tutut sanat "jumala, jumalatar" ja "ihminen"

    Samoin Hannun tässä avaama teema ihmisen luomisesta, josta ei ole tähän mennessä ollut puhetta.

    Voimme nähdä Jahvistin "Mesopotamian yleisen kulttuurivaikutuksen" piirissä poimimassa ajatuksia, kuten Hannu näyttää esittävän ja mikä sinänsä on loogista.

    Oma hypoteesini on paljon kapeampi, kun väitän, että Jahvisti on käyttänyt ja muokannut käsillä olevia kirjallisia lähteitä. Mitä maailman alussa kirjoitetut tekstit kertovat... tutkien tarkoin alusta asti kuten evankelista Luukas!

    Oman näkemykseni tueksi osoitan ratkaisevia eroavuuksia käytettyjen lähteiden, yleisen kulttuuriperinnön, ja Jahvistin ainutlaatuisen kerronnan välillä, jossa on mukana vahva uutta luova elementti.

    Hän ei vain kaiuta aikansa uskonnollista miljöötä, vaan selkeää sanomaa, jolle ei löydy vertaa muinaisesta Lähi-idästä eikä mistään muualta vanhan ajan ihmisten parista koko maapallolla.

    Ilmoituksen sana valitun anonyymin "profeetan" kautta, Mooseksen kirjojen lähde Jahvisti, joka itse myös käytti lähteitä!

    VastaaPoista