maanantai 14. lokakuuta 2013

Jahvistin valinta

Arkeologiset kaivaukset, Saar, Bahrain
kuva Richard Duebel
BBC News
Despite its antiquity, comparatively little is known about the advanced culture represented at Saar.

The site in Bahrain, thought to be the location of the enigmatic Dilmun civilisation, was recently discussed at a conference in Manama, the Gulf nation's capital, organised by the UN's educational, scientific and cultural body (Unesco).
lue koko artikkeli Sylvia Smith BBC News Science and Environment 21.5. 2013

Jahvistin valinta
Jos olet seuraillut tarinaa tähän asti mielessäsi voi herätä sama ajatus, joka on hämmästyttänyt minua. Hypoteesimme mukaan Jahvistilla on ollut saatavilla sumerilaista lähdeaineistoa. Faktaa on, että hän on ottanut vedenpaisumuskertomuksen lähes sanasta sanaan Gilgamesh eepoksen taulusta XI. Muun aineiston suhteen tilanne on paljon mutkikkaampi.

Joka tapauksessa hän on tuntenut varmasti sekä vanhan sumerin perinnettä sekä kaikkea siltä väliltä aina uus-assyrialaiseen kulttuuriin asti.

Tässä laajassa kirjaston osassa on paljon erilaisia kuvauksia ihmisen luomisesta. Olemme tutustuneet Nippurin suureen Enliliin, joka antoi ihmiselle kuokan ja siunaa pellon sadon. Olemme kuulleet annunnakien kapinoinnista ojankaivuussa, ja koettaneet katsoa, mitä se käytännössä on ollut Utun loistaessa siniseltä taivaalta. Kuinka Oh Mamma Mia sekoitti surmatun jumalan verta saveen ja kuinka toiset jumalat siihen sylkivät ja tästä väkevästä seoksesta sitten Mami muovaili ihmisen, mustapään. Olemme katselleet Eridun suuntaan ja Adapa perinteeseen ihmisen tekemisestä.

Jerusalemin kirjastonsa hiljaisuudessa ja viileydessä Jahvisti teki aivan hurjan ratkaisun: hän sivuutti kaikki suuren Mesopotamian sivilisaation alkukertomukset ihmisen tekemisestä!

Sen sijaan hän tarttui alkuun, maailman aamuhämäriin, ja astui jumalten puutarhaan Dilmuniin, ja sieltä ennen aikojen alkua ottaa palettiinsa värit Eedenin puutarhan miljöön sanalliseen maalaamiseen.

Tämä on erittäin rohkea ja räväkkä ratkaisu, Jahvisti käyttää vanhaa tekstiä jumalten maalman tapahtumista ja luo sen avulla jotain aivan uutta kuvaa ihmisen alkuperästä!

Miksi näin?
Helpompi toki olisi ollut puhdistaa sumerilaista kertomusta ihmisen luomisesta monijumalisuudesta ja alatyylistä ja antaa herpealaisittain sivistynyt versio vaikkapa juuri Nippurin Enlilin toimista.

Jahvisti saattoi olla tosissaan etsiessään mahdollisimman vanhaa todistusaineistoa. Pyhän Hengen ohjaamana hän jätti myöhäiset jutut, ihmisen luomisen ojankaivajaksi ja muut, ja tunkeutui alkuun.

Ymmärtääkseni Eedenin puutarhan eli Dilmunin juuret menevät vedenpaisumusta edeltävään aikaan, ainakin siihen kauteen, joka Nippurin alimmissa kerroksissa tunnetaan nimellä Jamdt Nasr ja ehkä kauemmas, ehkä aivan kivikaudelle asti.

Tämä on mielenkiintoinen haaste tutkittavaksi ja opiskeltavaksi - se tulee meitä matkallamme vastaan tutustuessamme paremmin EKUR alueeseen.

Mutta aivan siellä ihmskunnan aamuhämärissä, Utun ensi säteiden noustessa, Eedenin puutarhan parissa liikumme! Dilmunin vanhuus on sumerologian tieteen fakta ja sinne kauas taaksepäin pyhän Raamatun väkevä kertomus viittaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti