lauantai 12. lokakuuta 2013

Kertomus Eedenin puutarhasta ja oppi perisynnistä

II Perisynti

Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.


Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.
Augsburgin tunnustus


Kertomus ja oppi
Kyseessä on kertomus Eedenin puutarhasta. Olemme tässä blogissa tutkimassa sen taustoja ja yhteyksiä Raamatun oman ajan maailmaan ja erityisesti koko ihmiskunnan sivilisaation kehtoon, Sumeriin.
  • Pyhä Henki ei ole antanut meille Raamatussa oppia ihmisestä ja syntiinlankeamuksesta.
  • Pyhä Henki on antanut meille Raamatussa ihmeellisen kertomuksen ensimmäisistä ihmisistä ja syntiinlankeamuksesta. 
Voimme toki sanoa, että Pyhä Henki on antanut meille rikkaan opillisen hengellisen perinnön Kristuksen kirkon historian aikana, joka kiteytyy suuriin tunnustuksiin.

Mutta vuosien mittaan ero kertomuksen ja dogman välillä on tullut minulle henkilökohtaisesti yhä tärkeämmäksi. Ymmärrän paremmin juutalaisia, jotka eivät lainkaan kirjoita dogmatiikkaa - opillista uskontunnustusta määritelmineen. Juutalaisuus on pragmaattista, käytännöllistä, juutalaisuus on elämää, jossa pyritään noudattamaan Jumalan laissa ilmoitettua pyhää tahtoa. Pyhät kirjoitukset ovat mukana elämän arjessa ja juhlassa ja niiden tulkinnasta kiistellään ankarasti jeshiva-kouluissa. Vetoaminen Maimonideksen tulkintaan auttaa, mutta näkemyksensä ei ole "juutalainen dogmi".

Olen näet huomannut itsessäni teologina, ja monissa muissa teologeissa ja kentän uskovissa, miten opilliset käsitykset voivat nousta Raamatun ymmärtämisen esteeksi joko vääristämällä Sanaa tai rajoittamalla, mitä siitä kuulemme. Painopiste siirtyy helposti narratiivista, kertomuksesta, sen kaikkine sävyineen ja siitä irtoavine kipinöineen, tarkasti muotoiltuihin kreikkalaisiin, latinalaisiin tai saksalaisiin opillisiin lausumiin.

Mikä oli ihmisen tila ennen syntiinlankeemusta? Mitä tapahtui jumalasuhteelle? Mikä on minun, 2013 elävän ihmisen ja Aadamin välinen suhde? Miksi Aadamin ja Eevan lankeamus vaikuttaisi minuun?

Vakaita vastauksia löytyy Kristuksen kirkon historiasta oppineisiin ja kriittisesti suurella uskon vakaumuksella kirjoitetuista kirjoista.

En toki väitä, että Raamatun "opillinen lukeminen" väistämättä väärentäisi tekstin merkitystä tai rajoittaisi sen oman sisällön ymmärtämistä. Mutta sellainen vaara on olemassa, jos emme ole tarkkaavaisia ja kriittisiä omia ja oman viiteryhmämme, seurakuntamme uskonnollisia näkemyksiämme kohtaan.


Kysymys Raamatun lukijalle
Augsburgin tunnustus on luterilaisen kirkkomme teologinen kivijalka.

Oppi perisynnistä lausutaan siinä heti sen jälkeen, kun on ensin annettu oppi Jumalasta. Asia on siis erittäin keskeinen ja tärkeä.

Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina.

Luterilaisille tuttu opetus juontaa kirkkoisä Augustinukseen, joka on tuonut kirjoituksillaan läntiseen latinalaiseen kirkkoon opin perisynnistä (alkusynnistä, original sin, ei "perinnöllisestä" synnistä, kuten suomalainen sanan voi käsittää.)

Kertomusta Eedenin puutarhasta luetaan tässä täydentämällä sen sisältöä lausumilla Aadamin olemuksesta. Mitään tällaista ei Jahvistin kertomuksessa näet lue.

Kysymykseni kuuluu "muuttuuvatko Aadam ja Eeva kertomuksessa olemuksellisesti hyvän- ja pahantiedon puusta syötyään, vai tuoko tämän puun haaste esiin heidän todellisen olemuksensa?"


Valuvika?
Kertomus Eedenin puutarhasta - toisin kuin siihen nojaava Augsburgin tunnustuksen dogmatiikka - sisältää ajatuksen, että Aadamissa ja Eevassa on valuvika - Jumala on luonut ihmisen sellaiseksi, että tämä voi langeta tottelemattomuuteen vaikka kuolemalla uhattaisiin.

Kertomus ei viittaa laisinkaan siihen, että Aadam ja Eeva olisivat jotenkin muuttuneet olemukseltaan kielletyn hedelmän syötyään. Kertomuksessa lankeamisen seurauksena "heidän silmänsä aukeavat" näkemään totuuden - he ovat alasti, ja tämä alastomuus alkaa hävettää heitä. Iloinen lapsuuden viattoman nakupellen aika on ohi.

Juutalaisuudessa ei tunnet augustinolais-luterilaista perisyntiä, vaan ajatellaan, että ihmisellä on kyky valita ja tehdä eettisiä ratkaisuja - myös hyvän suuntaan. Kertomuksella Eedenin puutarhasta ei juutalaisuudessa ole laisinkaan niin keskeistä asemaa, kuin rabbiinisen koulutuksen saaneen apostoli Paavalin opetuksessa.

Tämä osoittaa, ettei Augsburgin tunnustuksen sanamuodon tarkoittama "olemuksellinen muutos" välttämättä nouse Raamatun kertomuksesta Eedenin puutarhasta, ei ainakaan kaikkien lukijoiden mielessä.

Jumala ei ihmistä luodessaan tietenkään tehnyt valuvikaa, vaan ihminen on tarkoituksella alusta asti sellainen kuin on, kykenevä vastustamaan Jumalan tahtoa kuolemankin uhatessa.

Muuten hän ei olisi ihminen vaan robotti, marionetti nukke, vailla vapaata tahtoa (tehdä pahaa, kuten syvällisesti Luther sanoo!).

11 kommenttia:

  1. Paavalihan käyttää paljon termejä 'liha' ja 'luonnollinen ihminen'. Jospa se mikä on periytyvää on juuri tämä: meidän 'lihallinen' olemuksemme, jossa on tiettyä yhteyttä muuhun luomakuntaan. Pieni lapsi voi olla samalla tavalla 'itsekäs' kuin vaikkapa koira, joka vahtii vihaisesti luutaan.

    Mutta miten on synnin periytymisen kanssa?

    Paratiisikertomus mielestäni voisi antaa tietyllä tavalla nähtynä vastauksen tähän: Tieto tekee 'lihallisuudesta' syntiä. Aadamin voidaan ajatella olleen ennen 'hyvän- ja pahantiedon puusta' syömistään 'lihallinen' mutta viaton. Mutta tiedon tultua hän oli syntinen.

    Tätä ajatusta voitaisiin jatkaa niin, että pieni lapsi ei itse asiassa ole syntinen, vaan viaton. Samaan aikaan hän on kyllä lhallinen.

    Myös voitaisiin liittää tämä pohdinta ihmislajin syntyyn evoluution kautta ja varhaisiin ihmilajin edustajiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan!

      Usein unohdetaan, että mikä pilasi Paratiisin oli Jumalan käskysana, kielto

      Missä Jumalan Sana ei ole läsnä tietyssä muodossa, siellä on toki luonnollinen omatunto. Asia meneetoiseen sfääriin, kun lain sana tulee ja sitä vastaan rikotaan.

      Poista
    2. Mutta kaukana siitä, että ymmärtäisi jotain...

      En ymmärrä, mikä erottaa ihmisen eläimestä. Kyllä jokin erottaa, se on selvä. Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Mutta mitä konkreettista se tarkoittaa?

      Ja ihminen on iankaikkisuusolento, eläin ei. Mutta milloin tämä 'iankaikkisuus' asetetaan ihmiseen? Paratiisikertomuksessa Jumala "puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu". Tarkoitaako tämä, että ihmiseen 'laitettiin' jotain, mitä eläimissä tai esim. Homo erectuksessa ei ole? Oliko tämä jokin periytyvää laatua, vai toistuuko se jokaisen ihmisen kohdalla?

      Nämä ovat kyllä mahdottoman vaikeita kysymyksiä vastata henkilölle, joka haluaa sovittaa tieteellistä maailmankuvaa ja Raamatun sanomaa yhteen.

      Tässä kohde kyllä lapsenomainen ja jopa fundamentalistinen usko on paljon vahvemmilla, kuin järjellä asioita miettivän. Jääkö meille muuta mahdollisuutta kuin muistaa olla välillä lapsenmielisiä (jos ei nyt kuitenkaan ihan nuoren maan kreationisteja).

      Eerolla oli kirjassaan kyllä hyvä ajatus, josta pidin kovasti: Se meni jotenkin niin, että toiset ihmiset pohtivat uskonasioita 'insinöörityyppisesti' toiset taas 'luottavaisesti'. Luottavainen usko luottaa aina siihen, että kyllä ne asiat jotenkin ovat ihan kohdallaan vaikka emme sitä nyt ymmärrä. Voimme luotaa Raamattuun vaikka emme kaikkea saa mahtumaan järkeemme. Insinöörillä, joka haluaa saada kaikkeen ratkaisun ja loogisen selityksen, on paljon enemmän ogelmia...

      Poista
    3. Tässä juuri tulee avuksemme se, että on kaksi eri luomiskertomusta. Näin Pyhä Henki on vaikuttanut Raamatun kirjoittajiin ja kokoajiin.

      Tieteellinen ensimmäinen kertomus sanoo, että ihminen, mies ja nainen, täyttäköön maan lisääntymällä ja ottakoon sen valtaansa. Ihmisen lajin nousu ja kehitys tutkii tätä ihmaallistä tapahtumasarjaa luonnontieteen keinoin. Siinä ei ole muuta uskonnollista, kuin tuo juhlava ilmaus Jumalan kuva.

      Toinen luomiskertomus vie meidät aivan toiseen maailmaan, salaperäiseen puutarhaan, Jumalan ia ihmisen minä sinä suhteeseen, ihmisen ja luonnon suhteisiin, miehen ja naisen suhteeseen, moraalin ja etiikan, ihmisenä olemisen rikkaaseen ja usein sangen epätieteelliseen todellisuuteen.

      1 kertomus on kylmän tieteellinen, toinen on intensiivisen voimakas ja mieliinpainuva eksistentiaalinen maalaus.

      Poista
    4. Jep. Ongelmani ei kuitenkaan ole oikeastaan paratiisikertomuksen ja tieteen yhteensovittaminen vaan rajanveto ihmisen ja eläimen välillä.

      Ihmiset nousevat viimeiselle tuomiolle kerran - tai Jeesuksen luo, jos kuuluu siihen onnelliseen ryhmään, joka on armahdettu jo etukäteen, koska on ottanut vastaan Jeesuksen.

      Eläimiä ei tuoda viimeiselle tuomiolle.

      Joku oleellinen, selvästi määriteltävä ero pitäisi siis olla ihmisen ja eläimen välillä. Olemme miettineet noita Homo erectuksia aiemmassa blogissa ja olisimme voineet jatkaa siitä eteenpäinkin, vakkapa Homo heidelbergensikseen jne. Milloin tuo selvästi määriteltävä ero tulee vastaan?

      Poista
    5. Tuo on paljon selkeämmin rajattu kysymys.
      Viimeinen tuomio ei ole tiedettä tietenkään, vaan ilmoitukseen perustuvaa uskon asiaa.

      Minusta Abrahamin ajan Nippur on silleenkin hurjan haastava, että mikä vitsi siinä on, että täältä läheisestä Urista kutsutaan yksi tyyppi ja hommaa kehitetään 2000 vuotta ennenkuin Sana tulee lihaksi.
      Ja sitten taas parituhatta vuotta lähetystä Taivasten valtakunnan työnä.
      Mikä ihmeen suunnitelma tämä on?

      Poista
  2. No annetaan puolestani olla tuon vaikean kysymyksen - ihmisen ja eläimen rajanveto, iankaikkisuusolennon ja täysin katoavaisen olennon välinen ero. Olikin vähän huono omatunto, koska tiesin esittäväni liian vaikean kysymyksen, kelle tahansa. Se vaan on vasta viime aikoina tullut mieleeni tässä muodossa - kuka nousee Jumalan eteen kerran? Koskeeko se jotain 90 000 vuotta sitten elänyttä kovasti Homo sapiensia muistuttavaa olentoa tms. Missä kulkee raja ylösnousemusmielessä? Enpä ymmärrä, mutta tässä pitää olla luottavainen kristitty, josta Eero kirjoitti.

    Aabrahamin kutsuminen ja siitä alkava Jumalan suunnitelma on tosi upea ja uskoa vahvistava teema Raamatussa. Raamattu lupaa jo Aabrahamista kirkoitettaessa, että hänessä tulevat kaikki kansat siunatuksi. Ja tämä on nyt toteutumassa, pian kaikki kansat ovat kuulleet Jeesuksesta, Aabrahamin jälkeläisestä! Moni lähetystyötekijäkin on varmaan joskus miettinyt tähän Jumalan suunnitelmaan liittyviä kysymyksiä. Mutta hyvä, että ovat tehneet kuitenkin 'työtä käskettyä'.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Merkillinen on tämä tie, salattu Valtakunta!

      Meille on annettu pyhät Kirjoitukset ja seurakunta ja näin saamme yhdessä vaeltaa Jumalan Sanan kanssa halki tämän elämän ja myös yhdessä katsella menneitä, nykyisiä ja tulevia Sanan valossa. Pyhä Henki johdattaa meitä kaikkeen totuuteen.

      Saamme kysyä!

      Ei Jeesus suuttunut, kun Häneltä kysyttiin, vaan vastauksensa oli silleen jumalallinen, että täysin unohtumaton ja sukupolvesta toiseen haastava

      Poista
    2. Jeesus vaelsi kohti Jerusalemia. Hän kulki kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään ja opetti. Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?"

      Jeesus vastasi:

      "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene.

      "Tulee hetki, jolloin talon isäntä nousee ja sulkee oven. Kun te sitten seisotte ulkona, kolkutatte ovelle ja huudatte: 'Herra, avaa meille!', hän vastaa: 'Keitä te olette? En tunne teitä.' Silloin te alatte selittää: 'Mehän söimme ja joimme sinun kanssasi, ja sinä opetit meidän kaduillamme.' Mutta hän sanoo: 'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.'

      "Siellä te itkette hammasta purren, kun näette Abrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on suljettu ulos. Idästä ja lännestä, pohjoisesta ja etelästä tulee ihmisiä, jotka käyvät aterialle Jumalan valtakunnassa. Monet viimeiset ovat silloin ensimmäisiä, monet ensimmäiset viimeisiä."
      Luukas 13:22-30

      Poista
    3. Myös toinen isojen asioiden kysyjä sai Jeesukselta ison vastauksen, vaan ei ihan sitä, mitä oli varmaan odottanut


      Silloin ne, jotka olivat koolla, kysyivät häneltä: "Herra, onko nyt tullut se aika, jolloin sinä rakennat Israelin valtakunnan uudelleen?" Hän vastasi: "Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut.

      Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka."
      Apt 1:6-8

      tuo "mutta..." muutti Jeesuksen muuten hieman tylyn vastauksen varsin väkevästi positiiviseksi!

      Poista
  3. Huomenta Hannu!
    Ai että olisko Taivaassa tilaa Cro Magnon ihmiselle?

    Vilkaises tuota
    http://mikkol-miettii.blogspot.co.il/2013/10/taivaallinen-kuutio.html

    ... että tilaa kyllä on!

    VastaaPoista