lauantai 28. syyskuuta 2013

Ei olisi saanut syödä näitä kasveja

__________________________
220-227.
Ninhursaja kirosi nimen Enki: "Kuolemaansa asti en katso häneen elämää antavalla silmällä."

Anuna istui alas tomuun.

Mutta kettu pystyi puhumaan Enlille: "Jos tuon Ninhursajan sinulle, minkä palkkion saan?"

Enlil vastasi ketulle: "Jos tuot Ninhursajan minulle, pystytän kaksi koivu (?) puuta sinulle kaupunissani ja sinusta tulee kuuluisa."

228-234.
Kettu voiteli ensin hänen kehonsa, ravisti turkkinsa (?), pani ensin silmämaalia (kohl) hänen silmiinsä.

(4 särkynyttä riviä)


235-246.
(Kettu sanoi Ninhursajalle:) "Olen ollut Nibrussa, mutta Enlil ....... olen ollut Urimissa, mutta Nanna ....... olen ollut Larsamissa, mutta Utu ....... olen ollut Unugissa, mutta Inana ....... etsin pakopaikkaa hänelle joka ......."
(7 särkynyttä riviä)

__________________________

Jahvisti ei ole silleen kettuja vastaan, hänen kertomukseensa ketun sijaan tulee hieman iljettävä käärme.


4 kommenttia:

  1. Mikko - tätä Kettu/Käärme vastaavuutta haluan kyseenalaistaa. Kettu on tässä paremminkin auttajan roolissa, eikä suinkaan se joka houkuttelee johonkin pahaan. Enki popsi vihanneksia ihan omasta halustaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. lähestymme asiaa eri tavoin ja se näkyy hyvin tässäkin kommentissasi. edustat kirjaimellista ajattelua, miten asia toisensa jälkeen vastaa asiaa toisensa jälkeen. kettu käärme ... mutta näissähän on paljon eroja

      Sumerin tekstien ja Eden kertomuksen välillä on valtavasti eroja. Sumerilaiset ovat unohtuneet tuhansia vuosia sitten, niistä keskustelevat lähinnä alan tutkijat, jotka savitaulujen parissa puuhailevat.

      Eden kertomus tunnetaan kautta maailman lapsista vanhuksiin sadoilla eri kielillä ja se viestii sanomaansa niin voimakkaasti, että sumerilainen aines koetaan häiritsevänä.

      mitään a - a vastaavuutta ei ole olemassa.

      kyse on paletista, käsitteistöstä, sanastosta, kielestä, jolla asioita ilmaistaan.

      Eden kertomus ja Vedenpaisumus kertomus työstävät kuvaa ihmisen alkuhistoriasta, maalaten sitä sumerilaisin värein.

      Kuka tahansa voi tehdä taulun iiriksistä, mutta vain van Goghin työstä 1890 maksetaan yli 50 miljoonaa dollaria.

      Poista
    2. Olen samaa mieltä tästä "kyse on paletista, käsitteistöstä, sanastosta, kielestä, jolla asioita ilmaistaan". Nuo mainitut asiat ovat kuitenkin voineet paratiisikertomuksen kirjoittajalle tulla tutuksi monella muullakin tavalla kuin vain yhden kertomuksen, Enki ja Ninhursag, perusteella. Niitä samoja asioita on useissa kertomuksissa. Voi toki olla, että E&N kertomuksessa on jokunen juttu, jota ei juuri muualla ole. Mutta siitä myös puuttuu aineksia, joita pitää sitten hakea muualta tuohon 'palettiin'.

      Ja tuo maalausvertaus on myös tosi hyvä.

      Poista
  2. selvemmin sanoen - Enki Ninhursag myytissä kasvien syöminen on paha juttu ja siinä prosessissa on mukana puhuva kettu.

    Eden myytissä on yksi kielletty hedelmä ja siinä prosessissa on mukana puhuva käärme

    VastaaPoista