torstai 3. lokakuuta 2013

Eedenin puutarha - Sumerista länteen

Missä sijaitsee Eedenin puutarha?

Sumarista länteen
Jahvisti kertoo, että siirtyessään itään he löysivät tasangon, ja asettuivat sinne:
Kun ihmiset siirtyivät itään, he löysivät Sinearin maasta tasangon ja jäivät sinne asumaan.
Gen 11:2
Raamatun tekstistä seuraa yksinkertainen johtopäätös: Eedenin puutarha sijaitsee Sumerista länteen.


Viikunat viihtyvät siellä
Toinen mielenkiintoinen yksityiskohta sijoittaa Eedenin puutarhan Välimeren ilmastoon - tunnemme yhden kasvin nimeltä, joka siellä varmasti kasvoi - viikuna!


Neljä arvoituksellista jokea
Suurimpana huolena Eedenin puutarhan sijainnin määrittelemiselle ovat nuo Eedenin neljä jokea, Eufrat, Tigris, Giihon ja Pison.

Oheinen kartta näyttää nykyisen Eufratin ja Tigriksen juoksun Anatolian vuorilta Persian lahdelle. Siihen on merkitty myös tärkeät padot, jotka säätelevät niiden vesimääriä.

Kartassa näkyviä Anatolian vuorilta tulevia alkulähteitä eivät Raamatun ajan ihmiset laisinkaan tunteneet. Edenin puutarhan kertomuksen ajatus, että Eufratilla ja Tigriksellä olisi yhteinen alkulähde on tuon ajan maantiedon perusteella luonteva.

kartta Grenzen dieser Welt



2 kommenttia:

  1. Mikko - olen nyt valmis hyväksymään teorian, että paratiisikertomuksen kirjoittajalla oli mielessään läntinen paratiisin sijainti - Eufratin ja Tigriksen yläjuoksulle päin. Kerubithan asetettiin vartioimaan 'elämän puun tietä' paratiisin itäpuolelle.
    Ei kirjoittaja varmaankaan ajatellut Persianlahden pohjukkaa, todellakaan. Paratiisin jälkeen vasta sitä kasteleva joki haarautui neljään, Eufrat, Tigris ja kaksi muuta, kuten totesit jossain. Ja tuo seuraavissa luvuissa tapahtuva vaellus itään päin sopii tähän, kuten myös perustelit.

    Olet kirjoittanut myös Gilgames-eepoksen paratiisista. Aikas mielenkiintoista on, että Gilgamesh-eepoksessa matkanteko Ziuzudraa tapaamaan tahtuu 'auringon tietä', idästä länteen! Niinhän aurinko kulkee. Alkaa tuntua todellakin mahdolliselta että 'Jahvisti' tms. tukeutui paratiisin sijainnin suhteen juuri Gilgamesh-eepokseen!

    Gilgames-eepoksen yhdeksännestä taulusta:
    I must go to see Ziusudra
    The Survivor of the Flood
    ...
    And so he arrived at Mashu Mountain
    Which keeps watch every day
    Over the rising and setting of the Sun God,
    Whose tips reach the zenith of heaven
    And whose rim raches the depths of the Un
    ...
    The Scorpion-Man opened his mouth to speak,
    Said to Gilgamesh:
    'Go, then, Gilgamesh, go you forth.
    May you cross the mountains of Mashu,
    May you traverse the mountains and ranges.
    May you go in safety.
    The gate of the mountain is now open to you!'
    When Gilgamesh heard this,
    When he heard the words of the Scorpion-Man,
    He travelled from the east to west
    Along the road of the Sun.
    ...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö ole ihmeellistä, miten pyhä Raamattu avaa kokonaisen maailman silmiemme eteen, muutamin Hemgen samoin ja viittauksin!

      Sama on Egyptin kanssa. Raamattu oli kuin sfinksi, vaikemeva muinaismuisto puhuen jostain faaraosta... Ja sitten Napoleonin sotaretkelle mukaanottamat tutkijat toivat muinaisen Egyptin loiston upeissa kirjoissa Eurooppaan ja hieroglyfit alkoivat puhua. Kokonainen maailma aukeni pyhän Raamatun sfinksi alkoi puhua.

      Sama koskee assurbanipalia, nebukadressaria, kyyrosta, josta tosin historia kreikassa jo tiesi...

      Ja nyt saamme iloitamaailman vanhimman novellin, Gilgamesh eepoksen kanssa, tämäkin kuuluu meille Raamatun kautta lahjana, ja me Kristukselle ja Kristus Jumalalle.

      Poista