perjantai 1. toukokuuta 2015

[HT] John Walton ja Adam

John Walton kirjoittaa hienosti (BioLogoksen sivuilta), teksti lähtee liikkeelle siitä, että meidän jakomme luonnolliseen ja yliluonnolliseen on 'nykyaikainen keksintö', ei Raamatun ajattelutapa

Is the text claiming that Adam was formed from dust by the very hand of God, while the rest of us are born from a woman after a nine-month gestation period? Many assume this is the case. But such a view implies that the text asserts a supernatural theory of human origins for which there is no natural explanation or process involved. Again, the text cannot be making such a distinction, because the Israelites did not think in terms of these competing categories.

Alternatively, I suggest that just as Adam is introduced to us as one formed from dust, so we understand that we are all formed from dust, designed to be mortal and frail (Ps. 103:14; 1 Cor. 15:47-48). The text is not trying to tell us how Adam is different, but to tell us how we are all the same. In Genesis we don’t learn that Adam’s creation was supernatural while the rest of us are born through a natural process. We learn that humankind from the very beginning was created with mortal bodies but that God was going to provide an antidote. I address more of the details of this interpretation in my book, The Lost World of Adam and Eve.

If the Bible does not insist that God bypassed scientifically describable processes in the material creation of human beings (since its authors and its intended audience had no such categories), it should not be used to rule out scientific explanations for material human origins (such as evolution). Both the Bible and theology agree that God is pervasively involved in his world no matter what level of scientifically describable cause and effect we can detect. So it is not inconsistent with the biblical text to suggest that God created human beings over a long period of time through processes
...
At the same time, every Christian should affirm that humans are not merely the result of scientifically describable processes. God has made us ontologically distinct beings, regardless of the material processes involved. We are more than dust; and we are more than any phylogenetic ancestor. Furthermore, this ontological uniqueness cannot be simplified to the imposition of a soul or to the assignment as God’s images. Unique human ontology can't be reduced to anthropological components because it concerns the fundamental nature of our being. We are more than what we are made of, and God is responsible for that.

http://biologos.org/blog/natural-and-supernatural-are-modern-terms-not-biblical-ones

Hannu Tiihonen

7 kommenttia:

  1. Hypin takajalkaa ilosta kun luin tämän löytämäsi aarteen. Todellakin, etsivä löytää, kolkuttavalle avataan! Tässä toimivat juuri nuo kaksi perustavinta asiaa, jotka puntaroivat kaikkea keskustelua Luomisesta -
    1. Walton kääntää katseemme heti Raamatun omaan tekstiin ja korjaa syvällä piilevän tulkintavirheen, antaen terveellisen ja oikean hermeneuttisen näkökulman Genesiksen kirjoittajan tarkoitukseen.

    2. Waltonin lähestymistapa ei piirunkaan vertaa vääristä Jumalan suuria luomistöitä, vaan antaa kristityillekin täyden vapauden tutkia niitä kaikin mahdollisin menetelmin.

    Praise the Lord!

    VastaaPoista
  2. Viime aikoina olen taas ihmetellyt, miten ihmeellinen olento ihminen on. Alle kolmivuotias kirkassilmäinen lapsenlapsemme kyselee jatkuvasti, monista asioista: 'miksi, ...miksi,...'. Siinä kohtaa jotain ihmisyyden olemuksesta, erilaisuudesta. En osaa kuvitella viisaimmankaan simpanssin tms. pohdiskelevan tällaisia. Ja lapsi ei ole kolmea vuottakaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan samoja tuntemuksia, kun ensimmäisen lapsenlapsemme kanssa kävelin kohti puistoa ja leikkipaikkaa, 1.5 vuotinen. Mikä energia, mikä kiinnostus, mikä tasapaino, mikä yritys kommunikoida äänteillä ja eleillä, ensimmäisten sanojen opettelu ja olihan se kanka jalassa. Taivaalla lensi shuuu mutta eiköhän se kohta lentokonekin sinne aivoihin istu.

      Paljon ihmeellistä Isämme on luonut, mutta taidamme itse olla siinä luomistekojen joukossa priima tuote!

      Poista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista